Uczniowi, który za chwilę ma pisać maturę, może się wydać stresujące, że nie zna odpowiedzi na to pytanie, ale spokojnie. To nie jest takie proste i oczywiste.
Kwestia naturalności liczb nie jest jednoznacznie ustalona.
W każdym podręczniku, z jakim pracujecie, na jakimś etapie jest ustalone założenie, czy jest, czy nie jest liczbą naturalną. Ważne jest to, że obie opcje są dopuszczalne.
Czy dla CKE zero jest liczbą naturalną?
Pytanie więc brzmi, jak do tego podchodzi CKE? Jaką odpowiedź wybrać w razie pytania o liczby naturalne?
CKE w zadaniach, które dotyczą liczb naturalnych często używa zwrotu „dla każdej liczby naturalnej 𝑛 ≥ 1”. Dzięki temu uczeń wie dokładnie, jak ma podejść do zadania i nie ma wątpliwości, co będzie traktowane jako rozwiązanie w zadaniu jako liczba naturalna.
Więc tutaj bez obaw. Jeśli jakaś kwestia nie jest ustalona odgórnie w zasadach matematyki, a ma istnieć tylko jedna poprawna odpowiedź do zadania, CKE doprecyzuje wątpliwe kwestie.
Żebyście byli spokojni, pokażmy przykład zadania, które porusza powyższe kwestie.
Zadanie:
Ile liczb naturalnych „n”, takich, że 𝑛 ≥ 1 należy do zbioru
A. zero
B. jedna
C. dwie
D. trzy Rozwiązanie: 23 =8,8∈𝑁
−3 nie jest liczbą naturalną
𝑙𝑜𝑔21 = 𝑥
2𝑥 = 1 𝑥=0, 0∈𝑁
13 − 0,3 liczba 13 to inaczej 0,333 … zatem 13 − 0,3 ≈ 0,033, 0,033 ∈ 𝑁
𝐴 = {23, −3,
𝑙𝑜𝑔21, 13 − 0,3 }
Poprawna odpowiedź: B